torsdag 25 april 2013

Cytotec

Igår när vi var samlade mammor här hemma hos oss kom det på tal om läkemedlet Cytotec. Och jag kan inte låta bli att klottra ner lite hit på bloggen om det eftersom att detta gör mig riktigt upprörd. Och är viktigt att veta som gravid!

FASS.se är en sida på nätet var man hittar de flesta bipacksedlarna till olika läkemedel, när man slår upp Cytotec kan man läsa bland annat detta:

1. Vad Cytotec är och vad det används för


Cytotec används för att läka sår i magsäcken samt i förebyggande syfte för att förhindra uppkomst av sår i magsäck och tolvfingertarm hos patienter med ökad risk för sår vid behandling med läkemedel mot inflammation och värk. Cytotec skyddar magslemhinnan genom att öka produktionen av slem i magsäcken och utsöndringen avbikarbonat i tolvfingertarmen. Cytotec hämmar även magsaftsekretionen och minskar nattlig magsyrasekretion.

2. Vad du behöver veta innan du använder Cytotec

Använd inte Cytotec

  • om du är allergisk mot misoprostol, andra prostaglandiner eller mot något annat innehållsämn i detta läkemedel (anges i avsnitt 6).
om du är gravid, om graviditet inte uteslutits eller om du försöker att bli gravid, eftersom det kan förorsaka missfall. Kvinnor som inte nått klimakteriet ska använda fullgott graviditetsskydd innan behandlingen med Cytotec startar

Graviditet, amning och fertilitet

Om du är gravid eller ammar, tror att du kan vara gravid eller planerar att skaffa barn, rådfråga läkare eller apotekspersonal innan du använder detta läkemedel.

Cytotec får ej användas vid graviditet. Kvinnor i fertil ålder som använder Cytotec ska använda säkra preventivmedel. Skulle du trots allt bli gravid under behandlingen med Cytotec ska du sluta ta Cytotec, och kontakta din läkare.

Risk för bristning av livmodern ökar med graviditetens längd och vid tidigare kirurgi i livmodern, inkluderat kejsarsnitt. Antalet födslar en kvinna genomgått verkar även vara en riskfaktor för bristning av livmodern.

Cytotec bör inte användas av ammande kvinnor eftersom misoprostol går över i bröstmjölken och kan orsaka oönskade effekter såsom diarré hos ammande barn.

Man kan också läsa under biverkningar (ingen känd frekvens):
fostervattenembolism (innebär att fostervatten pressas in i moderns blodkärl och orsakar en blodpropp), Onormala sammandragningar av livmodern, fosterdöd, ofullständig abort, för tidig födsel, kvarhållen moderkaka efter förlossning, bristning i livmoderväggen,perforation av livmodern, livmoderblödning, födelsedefekter samt gåshud.

Nu till det skrämmande.
Detta läkemedel, Cytotec, används vid igångsättning av förlossningar samt vid abort vid en del sjukhus. Utan att detta läkemedel är ämnat för detta. (att man ger det vid både igångsättning och abort är sjukt, detta är ju 2 helt olika saker)

Läkemedlet kan hos en del kvinnor skapa onormala sammandragningar som blir så kraftiga att babyn får syrebrist. En bekant till mig (förstföderska), blev igång satt med Cytotec och vad hon berättat hade hon en hemsk förlossning, inga pauser alls mellan sammandragningarna och förlossningen var över på några timmar, dock blev det inga andra komplikationer under den förlossningen. I en del fall när man använt sig av Cytotec har babyn också dött. Hos en del kvinnor har även livmodern brustit vilket resulterar i att det är livshotande att bli gravid igen om man ens kan bli gravid. När man googlar på Cytotec hittar man många förlossningsberättelser som är sjukt skrämmande. Jag kan inte riktigt förstå mig på hur man får använda detta läkemedel så som det görs när det till och med står i bipacksedeln att Gravida inte får ta detta läkemedel. Ändå ges det, dessutom utan förvarningar eller något.

Detta läkemedel använder man sig också av i lilla Jakobstad och Karleby för att sätta igång förlossningar. Jag förstår inte mig riktigt på varför det inte förbjuds!? Många sjukhus har dock valt att inte använda sig av detta just p.g.a. biverkningar och för att läkemedlet inte är godkänt att användas till att sätta igång förlossningar eller göra aborter med.


13 kommentarer:

  1. jag väntar tredje barnet, har 40+3 idag. har högt blodtryck så på måndag sätter de igång om det inte har hänt nåt innan dess. Jag har frågat vid bb i jakobstad vad de sätter igång med om det är cytotec men det var det inte, minns inte namnet på det de sätter igång med mera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, dom har ju förstås olika dom sätter igång med, inte bara cytotec. De e ju bra att fråga upp före vad man får så man vet och så kan man ju också alltid kräva ett annat läkemedel om man blir ordinerad cytotec. :)

      Radera
    2. jag kommer inte att tillåta att de sätter igång på medicinsk väg.

      Radera
    3. Zonterapi, homeopati och akupunktur är bra NATURLIGA alternativ. :)

      Radera
    4. ja zonterapi har jag fått en gång, skall prova en gång till om det inte har hänt nånting före måndan.

      Radera
  2. Jag fick för några veckor sedan veta att min graviditet var utan foster. Jag blev förfrågad om jag vill lämna in på sjukhus och få cytotec behandlingen. Men jag ville hem så jag fick med mig 8 tabletter att ta under två dagar. När jag kom hem tog jag mina fyra första tabl.... två timmar senare fick vi kalla på ambulans för jag hade såna smärtor och så rikligt blödning.. jag kunde aldrig tro att cytotec skulle ha en sådan effekt. Så om någon hamnar i samma situation skulle jag lämna in på sjukhus. Där finns det tillgång till medicinering och dropp. Kan bara inte förstå att man använder cytptec för att sätta igång en förlossning..

    SvaraRadera
  3. Jag va tvungen å kolla i förlossningspappret va dom satt igång mig med, för ja hade ingen aning, var oxytocin som tur var, men cytotec fanns med på pappret, som ett alternativ för igångsättning...sjukt. Där å då hade jag säkert inte tackat nej om dom satt igång med cytotec för jag visste inte då vad det var..å man tror ju att dom vet bäst.
    Min syster blev erbjuden cytotec men vägrade å läkarn sa; det är ofarligt men du väljer. /Emma

    SvaraRadera
  4. Kolla just i mina papper, och jag fick också cytotec för igångsättning. Usch och fy, va arg jag är! Blir jag igångsatt igen så vägrar jag ta emot nåt annat än vad som är menat för just igångsättning. Har lust att ring ti sjukhuset och rop en stund...!!!

    SvaraRadera
  5. Ja. Man blir riktigt upprörd. Som Emma sa att man tror ju att dom ska veta bäst. Man borde läsa, läsa, läsa om allt! När inte ens sjukhusen ser till ens bästa tycker jag det går för långt. Som det sägs i artikeln "att det är billigt är en av orsakerna varför man började använda det i tiderna". Det är fruktansvärt sjukt och man blir bara äcklad. Att spara pengar framför att behandla människor med värde. Enbart Sjukt. http://svenska.yle.fi/artikel/2012/05/04/magsarsmedicin-dunderpiller-inom-finsk-gynekologi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och här är en artikel: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16665839.ab

      Radera
  6. Det är i och för sig många gånger man inte alltid skall lita på bipacksedeln. Många mediciner används mot andra saker som de inte är tillerkade för från första början. Men detta låter väldigt konstigt :S allt som skrivits om cypotec på sista tiden så tror jag nog många börjar tacka nej till cytotec. Jag skulle bli arg om jag blev erbjuden detta vid en förlossning, usch fy! :/ och att det används här i österbotten... det trodde man verkligen inte. Hoppas cypotec förbjuds inom en snar framtid!

    SvaraRadera
  7. Jag fick också cytotec för igångsättning,skulle jag ha vetat de man vet nu skulle jag aldrig ha tagit det.Lova föddes med akut kejsarsnitt.Hjärtljuden blev dåliga efter att jag fått tabletterna men hade inga sammandragningar.Hjärtljuden var ända ner till 60, plötsligt försvann de helt och då blev det bråttom! De hittade inga hjärtljud på henne efter det men hon var ute 3 minuter senare...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej fy vad hemskt. Tur att allt gick bra sist och slutligen. Gissar att det är rätt jobbigt med akut kejsarsnitt speciell som förstföderska? Jag skulle va flyförb. om jag fick veta i efterhand att de kunde bero på nått piller dom stoppat i mig och att man kunde ha haft en naturlig förlossning bara dom gett en rätt medicin.

      Radera

Med överseende att du anger ditt namn eller din webbadress när du kommenterar. Tack! ♥