tisdag 15 december 2015

Behovet av att trampa varann på fötterna

Tja, ett rätt bekant fenomen här i Österbotten. Eller vad vet jag.
Kanske i övriga delar av världen också? 

Hur som helst. Blir inte också ni någon gång trötta att höra åsiktsskitsnack från varje knut? Såklart man får ha sin åsikt om saker o ting (för kom inte och säg nått annat) men varför springa runt med den som på värsta loppmarknaden om att du gjort det bästa fyndet?

Nej vi vaccinerar inte,
Jo vi ger våra ungar skräpmat ute,
Nej vi ger inte burkmat till våra babyn
Jo vi klär våra barn i märkeskläder
Nej vi borstar inte alltid tänderna med ekokräm
Jo vi ger fredagsgodis till ungarna
Nej vi bojkottar inte dagis

En sen ? Vem orkar bry sig?
Huvudsaken är väl att man är medveten om sina egna val o står för dem? Och det betyder inte att du behöver debattera om dem och skrika ut dem till höger o vänster i nån slags diktatur så att grannen säkert skall känna sig trampad på tårna eller systernspojkvänsmammassyssling börjar tveka över sina val.


Vi är väl alla unika på vårt sätt. 
Oavsett om vi ger våra kids sötade frukostflingor eller hemmagjord granoli till frukost.

Våra barn kommer alltid tycka att vi är den bästa föräldern för dem, så se till att inte låta nån trampa dig på tårna med sin ogenomtänkta åsikt, eller förändra det du tror är rätt. Du är den bästa för ditt barn, vare sig grannfrun tycker att du borde göra mer likt henne eller inte. Stå på er mamas, ta ingen skit.

5 kommentarer:

  1. Åh, tack för detta inlägg :) Jag brukar vanligen int bry mig om folks åsikter men senaste tiden när jag har vari trött å helt enkelt int ORKAT vara en så bra mamma som jag egentligen vill vara så har jag blivi så ledsen av att läs alla dessa inlägg om vilken dålig förälder man e om man gör si och så. Man gör så gott man kan och orkar och det som funkar för ens egen familj!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen så är det! Är man dessutom trött och har en lite jobbigare period är man ju väldigt lättpåverkad och kan ta åt sig av alla dessa - man ska och man ska inte. Fastän man i vanliga fall skiter fullständigt att bry sig i sånt trams. Varför får man inte bara vara som man är och tycka att man är bra som man är och att ens egna sätt är bra för oss? Kram till dig.

      Radera
  2. Jag tror detta är ett typiskt småortsfenomen. Det händer så lite i vardagen, så man måste bry sig i andra också,haha! Själv bor jag i en större stad och det har ju förstås också sina sidor. Men detta du skriver existerar inte i mitt liv och det är så skööönt.... Så njut av storstadsvimlet i helgen! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är det säkert, men tror största problemet finns i bloggar och sociala medier. För där kan man göra sin röst hörd hur mycket som helst utan att behöva titta nån i ögonen. Men tja, också i småorterna mamas emellan kan jag tänka mig att det förekommer! Tack så mycket, men blir ingen storstadshelg tyvärr. :( Kram!

      Radera

Med överseende att du anger ditt namn eller din webbadress när du kommenterar. Tack! ♥